سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جویای دانش میان نادانان، همچون زنده در میان مردگان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کشکول حکمت های قرآنی- گزیده بیانات حکیمانه آیت الله جوادی آملی
پیوندها

243

اگر - خدای ناکرده - بیراهه رفتید ما این راه را می بندیم.

در بیانات نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) است که به اندازه عطش هر بوته ای از گیاه، خدا یک قطره باران مشخص کرده است، سهمیه به این ها داد (1)؛ به سبب گناه شماست که این گیاهان تشنه می مانند.

اینکه فرمود اگر خدای سبحان افراد را به گناه آن ها بگیرد، «و ما ترک على ظهرها من دابة» (هیچ جنبنده ای بر پشت زمین نمی ماند) همین است، این مار و عقرب ها به وسیله ما در خشکی می مانند، آن ها کاری به ما ندارند، این مورها، مارها، حیوانات بیابان و گوسفندها که گرسنه و تشنه هستند، در اثر سیئات ماست.

فرمود ما اگر آن مقداری که شما استحقاق دارید، شما را به کیفر برسانیم «و ما ترک على ظهرها من دابة» (2)، شما به این حیوانات و گوسفندهای خود رحم کنید؛ «و من أصدق من الله قیلاً؟» (3) از او راستگوتر کیست؟

در بحث قبل (4) این آیه مطرح شد، فرمود اگر جامعه ای وظیفه خود را بشناسد، ما نمی خواهیم همه آن ها شب زنده دار باشند؛ دروغ نگویند، نماز را بخوانند، روزه را بگیرند، همین واجبات را انجام بدهند، معاصی را ترک کنند، ما به اندازه کافی باران می فرستیم، سد این ها را هم پر می کنیم «و أن لو استقاموا على الطریقة لأسقیناهم ماء غدقا ؟» (5)

پرسش: پس دلیل بهره مندی ملحدان از مواهب طبیعی چیست؟

پاسخ: فرمود «قلا تعجبک أموالهم ولا أولادهم إنما یرید الله یغذبهم» (6)؛ این ها وسیله ای است که ما آن ها را به عذاب ألیم گرفتار کنیم.

فرمود این طور نیست که حالا این ها متنعم هستند، این ها رفتند یک جای خوبی را گرفتند، منطقه های شمالی باران فراوان دارد، دریا و آب و جنگل هست، این ها در مسائل دنیایی اگر مواظب باشند، دنیای آنها تأمین است؛ ولی در آخرت به عذاب ألیم گرفتار هستند؛ اما شما که در دنیا و آخرت می خواهید راحت باشید، راه آن همین است.

راه که به دست ماست، شما به راه باشید.

درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 19 الی 23

پی نوشت ها:

1- صحیفه سجادیه، دعای 27

2- سوره فاطر، آیه 45: هیچ جنبنده ای بر پشت زمین نمی ماند.

3- سوره نساء، آیه 122

4- درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 19 الی 22

5- سوره جن، آیه 16

6- سوره توبه، آیه 55

مطالب مرتبط قبلی:

1-راهکارهای آمدن باران

2- تأثیر متقابل انسان و طبیعت

3- خوبی جامعه و نزول باران


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 100/9/19:: 9:0 عصر     |     () نظر