سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز داد بر ستمگر سخت‏تر است از روز ستم بر ستم بر ، . [نهج البلاغه]
کشکول حکمت های قرآنی- گزیده بیانات حکیمانه آیت الله جوادی آملی
پیوندها

270

این روایت از غرر روایات ماست که وجود مبارک امام صادق فرمود «مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِیَت عَلَیهِ النِّیَةُ» (*)

اگر اراده ملتی قوی بود، هرگز بدن احساس ضعف نمی‌کند، بدن را آن اراده می‌کَشد.

این دفاع ده سال، نه هشت سال! گرچه شهرت پیدا کرد به دفاع هشت سال؛ اما ما گرفتار ده سال جنگ بودیم دو سال آن که جنگ داخلی بود تا انقلاب پیروز شد، خلق تُرکمن شروع کرد و اسلحه از شوروی یا غیر شوروی آماده کرد و جبهه‌گیری کرد و سنگربندی کرد و جنگ رسمی شروع شد در مازندران، بعد هم کردستان، بعد هم خلق عرب، بعد هم خلق مسلمان، بعد هم ترورهای پشت سر هم؛ دو سال که ما گرفتار جنگ داخلی بودیم، هشت سال هم این ...

غرض این است که این را ملتِ با ایمان حفظ کرده؛ بارها به عرض شما رسید این پرچم سه رنگ برای ما خیلی محترم است، برای حفظ آن کشته می‌شویم و این را هم شهید می‌دانیم؛ اما این پرچم سه رنگ، این حرف ها را به ما نگفته، این پرچم سه رنگ آن عُرضه را ندارد که خودش را حفظ کند، این پرچم یا زهرا و یا علی و یا حسین است که هم آن را حفظ می‌کند، هم خودش را حفظ می‌کند، وگرنه ما این پرچم سه رنگ را در جنگ جهانی اول هم داشتیم، در جنگ جهانی دوم هم داشتیم، در توپ بستن مسجد گوهرشاد هم داشتیم، در آن کودتای ننگین 28 مرداد هم داشتیم؛ از خود پرچم سه رنگ کاری ساخته نیست.

در اعزام این بسیجی ها که مثلاً پنجاه نفر بودند، گاهی می‌آمدند که از زیر قرآن رد شوند یا دعا کنیم، وقتی نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم پنجاه نفر، پنجاه تا پرچم دارند؛ ولی یک دانه سه رنگ نیست، همه آنها یا زهرا یا حسن یا حسین بود؛ این می‌شود اراده.

الآن هم چه آنها انرژی هسته‌ای را قبول کنند، چه قبول نکنند، ملت پیروز است.

حضرت فرمود: «مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِیَت عَلَیهِ النِّیَةُ»؛ ملت مسلمان و با اراده و با عزم هرگز احساس ذلت نمی‌کند که ـ ان‌شاء‌الله ـ روح مطهر امام صادق(علیه السلام) با اولیای برتر خودش محشور باشد.

درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/ فراز پایانی جلسه 27 تفسیر سوره مبارکه «زمر»، آیات 27 الی 34

پی نوشت:

*- من لا یحضره الفقیه، الشیخ الصدوق، جلد 4، صفحه 400

مطلب مرتبط قبلی:

تنها راه حفظ کشور

هیچ‌گاه مرز پُرگُهر کشور را حفظ نکرد

متن کامل جلسه - صوت کامل جلسه

صوت تلگرام - متن تلگرام


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 103/2/15:: 11:6 صبح     |     () نظر