سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بیازماى تا دشمن آن گردى ، [ و بعضى این جمله را از رسول خدا ( ص ) روایت کرده‏اند : و آنچه تأیید مى‏کند از سخنان امیر مؤمنان ( ع ) است روایت ثعلب از ابن اعرابى است که مأمون گفت : اگر على ( ع ) نگفته بود « اخبر تقله » مى‏گفتم « أقله تخبر » . ] [نهج البلاغه]
کشکول حکمت های قرآنی- گزیده بیانات حکیمانه آیت الله جوادی آملی
پیوندها

فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/2

تنها کسی که می‌تواند عاطفه را به جامعه منتقل کند زن است؛ این عواطف که کم شود، گذشت در زندگی که کم شود، قرض الحسنه کم شود، بانک های ربوی زیاد شود، نتیجه آن میلیون‌ها پرونده است که در دستگاه قضایی است.

جامعه را هرگز با ربا و فشار و خشونت و اِفراط نمی‌شود اداره کرد؛ این ده ـ دوازده میلیون پرونده متعلق به ماهاست.

شما در این روایات ملاحظه فرمودید که ائمه فرمودند هیچ سواری حق ندارد به پیاده بگوید برو کنار، حق با عابر پیاده است»؛ آن روز که اتومبیل نبود، آن روز اسب و استر بود، هر سواری موظف است که به پیاده راه بدهد، این عاطفه است، این گذشت است.

اینکه گفتند به یکدیگر «سلام» کنید همین است، اینکه گفتند «قرض الحسنه بدهید» همین است؛ ما خیال کردیم اگر قرض الحسنه ندادیم و ربا گرفتیم، یک قدری به مال ما اضافه می‌شود، اما ده برابر آن‌را باید در دستگاه قضایی هزینه کرد و از این و آن شکایت کنیم.

این ده ـ دوازده میلیون پرونده می‌دانید یعنی چه؟! گذشته از اینکه استرس می‌آورد، سکته می‌آورد، فشار اقتصادی را هم تحمیل می‌کند؛ مگر این ده ـ دوازده میلیون پرونده کم خرج و هزینه دارد؟

بخشی از نظام، دستگاه قضایی است که گرفتار همین‌ها است، بودجه دستگاه قضایی مگر کم است؟ هزینه میلیون‌ها پرونده مگر کم است؟ این پرونده‌های میلیونی هر کدام آن با سه چهار نفر همراه هستند که تقریباً چهل ـ پنجاه میلیون نفر درگیر شکایت هستند.

این بر اثر آن است که عاطفه را ما گم کردیم ...

بنابراین «یَخْلُقُکُمْ فی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ» درست است که صُلب پدر سهمی دارد، اما سهم تعیین کننده عاطفه، از مادر است.

درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7

متن و صوت کامل جلسه


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 97/5/6:: 4:52 عصر     |     () نظر