251
پرسش: بعضی از بچه ها که به دنیا می آیند دست و پا ندارند، این ها مگر خلقت خدا نیستند؟
پاسخ: البته این هم در اثر اینکه خدای سبحان نسبت به اینها فاعل تام است، نه علت تام.
پدر باید مواظب باشد، مادر باید مواظب باشد، هم عقل و هم فطرت می گوید و هم انبیا را فرستاده برای اینکه شما مواظب باشید.
فرمود اگر فلان کار را کردید بچه ناقص الخلقه به دنیا می آید؛ فلان عمل را کردید ناقص الخلقه به دنیا می آید؛ فلان کار را نکردید، مستوی الخلقه به دنیا می آید.
ذات اقدس الهی نسبت به تک تک موجودات فاعل تامه است، نه علت تامه. نسبت به اصل نظام علت تامه است، چون دیگر قابلی در کار نبود.
آن وقت این را هم تربیت کردند، دستور دادند و گفتند این امور را رعایت کنید؛ حتی اگر خواستید آن فرزند زیبا شود، آن مادر در دوران بارداری میوه خوب مصرف کند، معطر باشد، سیب مصرف کند، دیگر عصبانی نشود، همه اینها از جزئیات و کلیات را گفتند.
این « وَ شارِکهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ » (*) همین است که گاهی شیطان شریک پیدایش فرزند می شود.
اگر پدر یا مادر در دوران انعقاد یا در دوران بارداری بیراهه رفتند - معاذ الله - بر خلاف عّفت حرکت کردند، گرفتار این جمله « وَ شارِکهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ » می شوند؛ شیطان شریک مال می شود.
مشخص است، شخص سرقت می کند، ربا می گیرد، کم فروشی می کند، گران فروشی می کند، شیطان شریک در مال می شود، شریک در اولاد هم همین است.
درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/جلسه 23 تفسیر سوره مبارکه «زمر»، آیات 22 الی 23
پینوشتها:
*- سوره إسراء، آیه 64
مطلب مرتبط قبلی: عصبانیت مادر و تندخویی فرزند
کلمات کلیدی: