سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه دانش می جوید، خداوند روزیش را به عهده می گیرد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
کشکول حکمت های قرآنی- گزیده بیانات حکیمانه آیت الله جوادی آملی
پیوندها

شرک به این معنی نیست که کسی غیر خدا را در عبادت خدا شریک کند. بحث سهم و شرکت مطرح نیست.

شرک یعنی عبادت را که مخصوص خداست و لاغیر, به دیگری بدهد و لاغیر.

خالقیت و ربوبیت را که مخصوص خداست و لاغیر, به دیگری بدهد و لاغیر.

البته بحث ریا و شرک خفی فرق می کند, اینجا می توان بحث شرکت را مطرح کرد.

برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 94/1/27:: 3:1 عصر     |     () نظر


در این عالم هیچکس نمی تواند به دیگری بدی کند.

آن کس که به دیگری بدی می کند در حقیقت در وجودش چاه متعفنی حفر کرده و خودش داخل آن افتاده، حال ممکن است کسی از کنار این چاه عبور کند و بوی تعفن قدری آزارش دهد

هیچ کس هم در حق دیگری خوبی نمی کند.

کسی که خوبی می کند در واقع وجودش را روح و ریحان و باغ و گلستان کرده، دیگری که از کنارش عبور می کند از بوی این گلستان بهره مند می شود

برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 94/1/27:: 2:59 عصر     |     () نظر

چرا حضرت یعقوب(علیه السلام) به جای اینکه عرضه بدارد أستعین بالله(من از خدا کمک میخواهم), گفت:والله مستعان..(خدا بهترین کمک کننده است)

و حضرت یوسف(علیه السلام) هم به جای اینکه عرضه بدارد أعوذ بالله(من به خدا پناه می برم), گفت: معاذ الله(خدا پناهگاه است) ؟

برای اینکه در آن لحظات, آن دو پیامبر, خود را ندیدند لذا سخن از "من" نبود که بگویند من از خدا کمک می خواهم, من به خدا پناه می برم, بلکه فقط خدا را دیدند و گفتند خدا بهترین کمک کننده است, خدا پناهگاه است

برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی- برنامه بر کرانه نور-تفسیر سوره یوسف(علیه السلام)- رادیو معارف



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 94/1/27:: 2:51 عصر     |     () نظر

حتماً شنیدید این دستور زرتشت رو که هی با افتخار برا همدیگه میفرستن. اما آیا این دستور کاملیه؟

پندار نیک

گفتار نیک

رفتار نیک

ولی اگر اعتقاد توحیدی و اعتقاد به معاد نباشد، به نظر نمی رسد که این دستور ارزش چندانی داشته باشد.

اگر به خدایی اعتقاد نداشته باشم، معاد و روز جزایی را در نظر نگیریم، چرا باید از سود خود چشم بپوشیم برای اینکه یک رفتار نیکی انجام داده باشیم؟

در این باره توجه شما را جلب می کنم به عباراتی(نقل به مضمون) برگرفته از درس تفسیری آیت الله جوادی آملی(قابل توجه حقوقدانان و دانشجویان رشته حقوق ):

چرا باید یک زیان مادی را به جان بخریم برای اینکه ایثار کنیم و رفتار نیک از خود بروز داده باشیم؟

وقتی بعد مرگ معدوم می شویم، چرا باید خود را به زحمت بیاندازیم که دیگران بهره ببرند؟

برای اینکه نام نیک از ما به جا بماند؟ ما که معدوم شدیم دیگه نام و نیک و دسته گل سر قبر و ... چه لذتی داره؟

بنابراین آنچه که ضامن اجرای قانون است، اصول اخلاقی است

و آنچه که ضامن اجرای اخلاق است، اعتقاد توحیدی است

برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی- برنامه بر کرانه نور-رادیو معارف- 31 شهریور 1393



کلمات کلیدی: شبهات


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 94/1/27:: 2:46 عصر     |     () نظر

یک وقت سرزمینی لم یزرع نامیده می شود. یعنی کشاورزی در آن صورت نگرفته که ممکن است در آینده زراعت شود.

امّا یک وقت  بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ، سرزمینی سنگلاخی که اصلاً قابل زراعت نیست.

درباره قرآن نیز یک وقت لاعوج له گفته می شود، کتابی که در آن کجی نیست

اما جای دیگر می فرماید: وَلَمْ یَجْعَل لَّهُ عِوَجًا

کتابی که اصلاً کجی در آن راه ندارد. قابل تحریف نیست

بر فرض هم کسی یک آیه را تحریف کرد، با آیه ای دیگر رسوا می شود

برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی



کلمات کلیدی: شبهات


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 94/1/27:: 2:39 عصر     |     () نظر

می گویند به قبرستان که می روید از مردگان بپرسید: کیف وجدتم قول لا إله إللّه

از آن ها بخواهید باز گو کنند که در قبر چه گذشت، چه پرسیدند، با شما چه کردند

با این درس و بحث ها در نهایت یک طلبه منبری و روضه خوان می شوید اما اگر می خواهید راه قاضی و طباطبایی و امام و ...(رضوان الله علیهم) را بروید، راهش قبرستان است.

آنجا بروید درس عبرت بگیرید

برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی-رادیو معارف-1393/7/16



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 94/1/27:: 2:32 عصر     |     () نظر