جایی نیست که حق و باطل باشد و قرآن، فاصل نباشد.
جایی نیست که حسن و قبیح باشد و قرآن، فاصل بین آن دو نباشد إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ ...
آن شعری که در قرآن مذموم است و می گوید ما شعر نگفتیم(وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ) به معنای کلام منظوم نیست؛ منظور آن کلامی است که خیالبافی را تأمین می کند ...
او که از مُد می گوید یعنی می پسندم چون مردم اینچنین می پسندند؛
کسی که در این حد است، او با شعر و خیال زنده است؛
کسی که با مُد زندگی می کند، زندگی او زندگی شعری است؛ یعنی با خیال زندگی می کند.
اما کسی که با برهان حکم می کند و با حق زندگی می کند نمی گوید چون نمی پسندم، نمی کنم؛ می گوید چون باطل است نمی کنم.
می گوید چون حق است می پسندم، نه چون مردم می پسندند.
سخن وقتی می تواند محکم باشد که نه هزل باشد و نه شعر ...
برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی(سوره مبارکه رعد، آیات 36 و 37)، رادیو معارف، برنامه بر کرانه نور، 1394/6/16
کلمات کلیدی:
دین آمده تا همه ظنون را به یقین مبدّل کند
می گوید اگر استادی، محقق باش
اگر شاگردی، محقق باش
اگر در سدد تصدیقی، محقق باش
اگر در سدد تکذیبی، محقق باش
اگر تابعی، محققانه تابع باش
اگر رهبری، محققانه رهبر باش
اگر مقلدی، محققانه مقلد باش
اگر مرجعی، محققانه مرجع باش
برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی، رادیو قرآن، برنامه سروش هدایت، 1394/6/15
کلمات کلیدی:
... اگر می خواهید بدانید اهل دنیا هستید یا نه، ببینید اگر کسی به شما چیزی داد خوشحال می شوید اما اگر خیری به شما رسید آن سرور و نشاط را ندارید، بدانید شما اهل دنیایید و قرآن می فرماید اهل دنیا همواره در زحمتند.
قرآن می فرماید شما نشاطتان را در فهم معارف بدانید که اگر یک آیه بر شما معلوم شد، خوشحال شوید.
شما چیزی را تحصیل می کنید که روح و ریحان است برای شما و این برای شما خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ است.
ببینید اگر کسی پولی به شما داد خوشحال می شوید یا اگر یک آیه را فهمیدید؟ قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ
برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی(سوره رعد، آیه 36)، رادیو معارف، برنامه بر کرانه نور، 1394/6/14
کلمات کلیدی:
او که گفت "می خوردن من حق ز ازل میدانست, گر می نخورم علم خدا جهل بود"
اختیار من را هم ز ازل خدا می دانست
اراده من را هم ز ازل خدا می دانست
اگر اختیار و اراده من نباشد علم خدا جهل بود
همانطور که "دو دو تا پنج تا" مسحیل است نه قبیح، مجبور بودن انسان هم مستحیل است نه قبیح
انسان از اختیار مضطر است(چاره ای جز اختیار ندارد)
برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی, رادیو معارف, برنامه بر کرانه نور، 1394/6/11
کلمات کلیدی:
خیلی ها اسمشان در قبور کتب تاریخی دفن است وَ جَعَلْنَاهُمْ أَحَادِیثَ
اما بعضی ها صاحب نام و ماندگارند، مثل انبیاء ابراهیمی
این کتاب الهی قرآن، شما را صاحب نام و صاحب ذکر می کند...
بازی برای تقویت روحیه است
روزی یک ساعت، نه اینکه کسی حرفه اش را بازی قرار دهد.
بازی را لعب می گویند به معنی لعاب و آب دهان؛ مگر با آب دهان کسی می تواند تشنگی اش را رفع کند؟
این بازی، لعب است، مثل آب دهان است.
برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی، رادیو معارف، برنامه بر کرانه نور، 1394/6/4
کلمات کلیدی: