این «یَخْلُقُکُمْ فی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ» درست است که صُلب پدر سهمی دارد اما سهم تعیین کننده در تَکَوُّن فرزند، همان نفس مادر است که زن اگر به عظمت خود پی ببرد، میفهمد او مجرای «أحسن المخلوقین» شدن است ...
اگر مخلوقی برتر و زیباتر و بهتر از انسان بود، خدای سبحان در آفرینش آن مخلوق میفرمود «فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ»، چون مخلوقی أحسنِ از انسان نیست؛ لذا «فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» را درباره آفرینش هیچ موجودی نفرمود.
این «أحسن المخلوقین» در پرورشگاهِ مادر ظهور میکند نه پدر!
و مادر (یعنی زن)، آن قدرت را دارد که مَظهر و مَجرا و مسیر فیض «أحسن المخلوقین» شود.
اینکه نظیر سلول های بنیادی و مانند آن نیست؛ نظیر یک قفسه نیست؛ نظیر یک شیشه نیست که در آن شیشه یا آن قفسه سلول های بنیادی را بگذارند و انسان پیدا شود.
همه فیوضاتی که ذات اقدس الهی نسبت به این نطقه و علقه و مضغه و جنین و عِظام و جامه ی گوشت در بر کردن، «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» را آوردن، همه اینها از مسیر نفس مادر میگذرد.
این زن است که عظمت و مقام او با این روشن میشود؛ آن وقت این خودش را هدر بدهد و به امور دیگر بپردازد؟!
پرورش «احسن المخلوقین» به دست زن است، از نفس مادر سامان میپذیرد.
یادداشت مرتبط قبلی: عظمت مقام مادری
درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7
کلمات کلیدی: