سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امّا حقّ شما برمن . . . این است که به شما بیاموزم تا نادانی نکنید و ادب آموزم تا بدانید . [امام علی علیه السلام]
کشکول حکمت های قرآنی- گزیده بیانات حکیمانه آیت الله جوادی آملی
پیوندها

«الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللَّهِ أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» (الرعد – 28)

ترجمه: آنها کسانى هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرامش مى‏گیرد، آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرامش پیدا مى‏کند.

درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی- رادیو معارف- برنامه برکرانه نور1

تفسیر سوره رعد آیه 26 - 29 - خدا هر که را بخواهد گمراه و هر که را که به درگاه او انابه کند هدایت می کند

تفسیر سوره رعد آیه 27 تا 29 - بهانه گیری منکران وحی و پاسخ خداوند که: خدا هر که بخواهد گمراه و هر که به درگاه او تضرع و انابه کند هدایت می کند

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیه27تا29 - بهانه های منکران وحی - قرآن معجزه نیست

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیه27تا29 - خداوند هر که را بخواهد هدایت می‌کند و هرکه را بخواهد گمراه می‌کند اما همراه با حکمت

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد آیه 27 تا 29 - راه رسیدن به بهشت دشوار و راه جهنم هموار است - بهشت اطرافش سختی و جهنم اطرافش لذتها و شهوتها است

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیات27تا29 - خوف و رجاء و بیم و امید مومن

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیات 27 تا 29 - دلیل آرامش قلب مؤمن، مرتبط شدن آن با خداست

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد آیات 27 تا 29 - اضطراب و تردید در قلب مومن نیست

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیات 28 تا 29

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیات 28 تا 29 - انسان مطمئن وقتی عصبانی می شود خشم در اختیار اوست - غضب انبیاء به خاطر خودشان نبود به خاطر مردم بود

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیات 28 تا 29 - انسان متذکر به ذکر خدا در رفاه و دشورای آرام است

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیات 28 تا 29 - ذکر خدا ذکر قلبی است و نه ذکر زبانی

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیه 28 و 29 - ذکر قیامت است که انسان را مخلص می‌کند و انسان مخلص است که از وسوسه مصون است و مطمئن است

تفسیر ترتیبی قرآن کریم، سوره رعد - آیه 28 تا 29 - ادامه بحث ذکر خدا


کلمات کلیدی: صوت


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 94/7/24:: 10:52 صبح     |     () نظر

قرآن کریم وقتی از شعیب سخن به میان می آورد می گوید بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ ...

وقتی از علما و دانشمندان قرآن سخن به میان می آورد می فرماید این علما که أُولُو بَقِیَّة اند چرا جلوی مردم را نمی گیرند؟

أُولُو بَقِیَّة ... یعنی صاحبان بقاء

تعبیر أُولُو بَقِیَّة اگر از بقیة الله سنگین تر نباشد کمتر نیست

در سوره مبارکه هود هم جریان شعیب گذشت که فرمود بقیة الله خیرلکم ...(1) هم درباره عالمان دین تعبیر شده است که چرا أُولُو بَقِیَّة(2) جلوی فساد را نگرفتند؟!

فَلَوْلَا کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِکُمْ أُولُو بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الْأَرْضِ ...

چرا علما جلوی فساد را نگرفتند؟

میدانید! سخنرانی ده در صد اثر دارد؛ کتاب نوشتن، تفسیر گفتن، فلسفه گفتن، فقه گفتن، فتوی گفتن بیست در صد اثر دارد.

عمل، عمل، عمل، عمل

این جَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ چند هزار روحانی الان در این مملکت هستند دیگر! چندهزار چراغ، کشور را نورانی می کند؛ این ها بقیة الله هستند.

بقیة الله آن است که دین را نگه دارد، دین که با حرف نگه داشته نمی شود!

این مردم جانی دارند که نورپذیر است؛ هر جا نور ببینند به دنبالش راه می افتند.

هر چه هم شقی باشند، وقتی لطافت عمل ببینند یقیناً برمی گردند.

فرمود چرا این بقیة الله ها مردم را اداره نکردند؟! چرا بقیة الله نبودند؟! چرا أُولُو بَقِیَّة نبودند؟!

نه یعنی چرا درس نخواندند، مجتهد نشدند، حکیم نشدند، مرجع نشدند ... این ها آسان است به دلیل اینکه خیلی از آقایان هستند دیگر. آدم چهل پنجاه سال زحمت بکشد بشود فیلسوف، مفسّر، حکیم، مرجع ... چه اینکه خیلی ها اینجورند؛ اما بقیة الله شدن جان کندن می خواهد.

فرمود چرا یک عده بقیة الله نشدند که جلوی فساد را بگیرند؟!

فَلَوْلَا کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِکُمْ أُولُو بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ ... اگر أُولُو بَقِیَّةٍ باشند، بقیة الله باشند، جلوی فساد را میگیرند دیگر.

خدا بقیة الله می خواهد بالاخره و علماء بقیة الله اند.

---------------------
پی نوشت ها:

1-     سوره هود- آیه 86

2-     سوره هود- آیه 116

برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی(سوره مبارکه رعد)، رادیو معارف، برنامه بر کرانه نور، 1394/7/18


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 94/7/18:: 11:7 عصر     |     () نظر