سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزدیکترین مردم به پیامبران، داناترین آنان است به آنچه آورده اند . [امام علی علیه السلام]
کشکول حکمت های قرآنی- گزیده بیانات حکیمانه آیت الله جوادی آملی
پیوندها

انسان اگر اهل همّت باشد می‌گوید من اگر در حدّ گیاهم باید یک گیاه معطّر باشم؛ اگر در حدّ حیوانم باز هم یک حیوان معطّر باید باشم.

ببینید همه گیاه‌ها این‌طور نیست که معطّر باشند، برخی از چوب‌ها هستند که عود می‌شوند، اینها را اگر سوزاندی بالأخره فضا را معطّر می‌کند.

بعضی از حیوانات‌اند می‌گویند درست است حیوانیم ولی باید شامّه را معطّر کنیم یکی می‌شود نافه آهو، یکی می‌شود عَنبر ماهی؛ عنبر و مُشک عطرهای حیوانی است، عود گیاهی است.

بالأخره انسان اگر در حدّ گیاه هم باشد، اگر در حدّ حیوان هم باشد باید فضای جامعه را معطّر کند، اگر در حدّ انسان باشد فضای مُلک و ملکوت را معطّر می‌کند.

اینکه درباره شهدا عرض می‌کنیم «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتی‏ فیها دُفِنْتُمْ» یعنی این طیّب بودنِ زمینیِ شما، آسمانی‌ها را هم معطّر می‌کند، «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ» می‌شود.

این‌طور نیست که قبر مطهّر سیدالشهداء فقط برای زمینی‌ها مصداق «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتی‏ فیها دُفِنْتُمْ» باشد؛ چرا می‌گویند سجده بر تربت سیّدالشهداء(سلام الله علیه) حجاب‌ها را خَرْق می‌کند؟ پس معلوم می‌شود این طیّب و طهارت بالا می‌رود؛ یعنی از همین‌جا بالأخره بالا می‌رود.

شما بتوانید ان‌شاءالله فضای جامعه را معطّر کنید ... همین روزها دیدید این عزیزان ما را در قسمت شرق ایران به این صورت شهید کردند؛ الآن که ما اینجا نشستیم در کمال امنیت این بحث‌ها را داریم، محصول کار آن بزرگان است..

بنابراین این‌چنین نیست که ما اینجا بحث کارهای ثوابی داشته باشیم آن‌که در کوه‌های شرق ایران است مرزداری می‌کند در این ثواب سهیم نباشد، این‌طور نیست.

شهر ما، کشور ما، جامعه ما معطّر است و همه این عطرها هم شعبه‌ای است از عطر کربلا؛ این به وسیله شما بزرگواران، به وسیله شما علما، سخنرانان باید منتشر بشود.

گزیده درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره فاطر، آیات 5 الی 8

متن کامل جلسه

صوت کامل جلسه



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 95/11/13:: 10:57 عصر     |     () نظر