سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] رشک بردن دوست از خالص نبودن دوستى اوست . [نهج البلاغه]
کشکول حکمت های قرآنی- گزیده بیانات حکیمانه آیت الله جوادی آملی
پیوندها

این درِ خانه اهل بیت را بستند، الآن ما باید کاری بکنیم که این در باز بشود؛ فضای کشورهای اسلامی به لطف الهی این‌طور است.

سخنان سودمند رهبر بزرگوارمان را هم دیروز شنیدیم؛ بسیاری از کشورهای اسلامی و علمایشان آمدند که قبلاً حاضر نبودند با ایران گفتگو داشته باشند.

الآن به برکت خون‌های پاک شهدا، کشورهای اسلامی درهایشان به روی ایران باز شد، ایران درش به روی آ‌نها باز شد، صدها دانشمند آمدند.

الآن بهترین فرصت است که ماها حرف مراجعمان را، حرف بزرگانمان را ارائه کنیم که ما بحث‌های کلامی‌مان سر جایش محفوظ است.

ما از صدر تا ساقه، حرف‌های اینها را نقل می‌کنیم و کاملاً آزادانه رد می‌کنیم؛ آن زمخشری که مقدّم بر اینهاست حرفش را رد می‌کنیم، فخررازی که میانی است  حرفش را رد می‌کنیم، آلوسی که متأخّر است حرف او را رد می‌کنیم.

آنها هم خُب اشکالاتی دارند حرفشان را بگویند اما نه ـ خدای ناکرده ـ آنها اجازه بدهند که در آنها سَلَفی پیدا بشود، تکفیری پیدا بشود، وهابی پیدا بشود، نه ما هم اجازه بدهیم کسی ـ خدای ناکرده ـ تندروی بکند.

بحث‌های کلامی می‌تواند خاورمیانه بیدار را بیدارتر بکند وگرنه آن خواسته بیگانه است که او نه به اسلام علاقه‌مند است، نه به تشیّع علاقه‌مند است، نه به تسنّن علاقه‌مند است.

شما شهدای کردستان را ببینید کم نیست، شهدای سیستان و بلوچستان را ببینید کم نیست.

این اسلام، این قرآن و عترت توانست بالأخره بین شیعه و سنی در داخل، در خارج وحدتی ایجاد بکند.

این وحدت را ما نه تنها موظفیم در داخلمان حفظ بکنیم -که به لطف الهی محفوظ است- در این کشورهایی که الآن به بیداری اسلامی دست یافتند هم باید حفظ بکنیم.

اما بحث‌های کلامی سر جایش محفوظ است، ما با احترام نام اینها را می‌بریم، با احترام اشکالات اینها را نقل می‌کنیم، با احترام هم اشکالات اینها را نقد می‌کنیم، آنها هم اگر حرفی دارند بگویند.

غَرَض آن است که این کاری که سَلَفی و وهّابی و تکفیری?ها راه انداختند این نه تنها به سود هیچ کس نیست بلکه به ضرر قطعی اسلام است.

برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره احزاب، آیات 37 الی 39/ رادیو معارف/برنامه بر کرانه نور،1395/3/8

صوت کامل جلسه 

متن کامل جلسه


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط همایون سلحشور فرد 95/9/5:: 9:46 عصر     |     () نظر